Blogindlæg

Anmeldelse af bogen BEDRE – læs den

GSD – et udtryk, der for evigt har mejslet sig ind i min hukommelse, er noget af det mest mærkbare jeg har fået ud af bogen BEDRE, som er skrevet af Nikolaj Astrup Madsen, der er en online gut, som i en relativ ung alder allerede har prøvet meget. Hvad GSD betyder, kommer vi til senere i anmeldelsen – en ting er helt sikkert – det kan virke banalt og let, men du og jeg glemmer det oftere, end vi gerne vil indrømme.

Jeg har valgt at læse bogen i E-bogsformat, så det er med baggrund i dette, at jeg har lavet anmeldelsen af bogen, hvilket du også kan læse om i enkelte afsnit – lad os komme videre i teksten, til det artiklen her handler om – bogen BEDRE – forfatter: Nikolaj Astrup Madsen.

Jeg bestilte bogen som E-bog og som paperpack, hvor jeg stadigvæk venter på at få min paperback udgave. Det har dog ikke afskrækket mig fra at læse den som E-bog, hvor jeg har brugt en iPad som platform for læsningen – det har været let, ligetil og med det samme bliver man hvirvlet ind i Nikolajs fantastiske verden af tanker, der er fordelt ud over 57 kapitler – alt lige fra at ville gøre en lille forskel i hverdagen til ægte business. Det har resulteret i både kortere og lidt længere kapitler – hvor det kan lade sig gøre at rode i bogen, læse fra midten af bogen og fremad eller springe kapitler over, der simpelthen ikke har din interesse (og så får du dem nok læst alligevel, fordi du bliver fanget)

Strækker man den lidt, kan det godt lade sig gøre at kalde det et opslagsværk af tanker fra en mand, der har så meget at dele ud af, at det kan give en et kærkomment motivationsklap i hverdagen. Tag for eksempel kapitel 9 – hvor Nikolaj fortæller, at du skal tænke på hvad du selv vil gøre – i stedet for hvad andre vil gøre – oversat til engelsk: what would I do – WWID.

Står du overfor en svær beslutning, er det vigtigt at se indad, træf dine valg i stedet for at tænke på hvad andre vil gøre og har sagt – det er dig, der står i situationen og derfor kan andre sagtens komme med gode råd til dig, men det er dig, der skal træffe beslutningen – det giver resultater på både kort og lang sigt.

Dette er bare et af de mange punkter, hvor Nikolaj på en let og god måde, kommer med et godt råd, og det er simpelthen hvad bogen BEDRE er gennemsyret af – gode råd, motiverende klap på skulderen og en lille udfordring eller to – for der er ingen der har fortalt at det skal være let (kapitel 53 – skal det være nemt din slapsvans)

Nu er vi så tilbage ved GSD – kort og godt – Getting Shit Done . Få det gjort med det samme, så er det ovre. Det kan være alt lige fra at slå plænen, til at få skrevet de næste 20 artikler eller tage beslutningen om hvordan forsiden af ens bog skal se ud. Egentlig en meget banal tanke, men for mange af os, kommer der ofte overspringshandlinger ind i hverdagens billede. Jeg har holdt ved GSD lige siden jeg blev færdig med bogen, og er da allerede blevet mere effektiv på et par punkter, så GSD har gjort godt for mig.

Det giver bogen den retfærdighed der skal til, for får du bare en smule ud af at læse bogen BEDRE, har den været det hele værd. Jeg kan sagtens anbefale den til alle i mit netværk, uanset om du er selvstændig, har et almindeligt lønnet arbejde, eller er en ung gut/gutinde, der gerne vil udvikle dig selv. Der bliver øst ud af en stor livserfaring hentet på en forholdsvis kort periode af livet.

Det eneste minus jeg personligt fandt i bogen BEDRE – var slutningen. Jeg havde forventet en helt anden slutning på bogen, men det fik jeg ikke og det forlod mig med en fornemmelse af, at der manglede et eller andet.

Det har jeg også fortalt Nikolaj i en mail – Dejligt at blive overrasket, bare lidt uventet – jeg havde set frem til en kort epilog på bogen, hvor du kom med en lille fortælling om de mange ting i bogen, hvad du har mærket på dig selv under fremstillingen af bogen, og hvordan det var, at stå med det første færdige eksemplar af bogen…

Udover det, så meldte bogen om en fejl på de sidste par sider : kunne ikke indlæse bogen, fordi den ønskede resource mangler. Et lille irritationsmoment, men ikke noget der reelt går udover læsningen af bogen.

Vil du gerne blive lidt klogere på dig selv, vil du gerne have et let tilgængeligt opslagsværk med mange gode råd, vil du være i selskab med en person, der ønsker dig det bedste i livet, så skal du læse BEDRE.

Du kan købe bogen, eller downloade et gratis kapitel her

Mvh
Carsten Christensen