Blogindlæg

Segmenteret tekst – vigtig kilde til mere salg

Når du har en hjemmeside, og gerne vil skabe bedre konvertering, er en af de ting du skal kigge på, hvordan teksten er opbygget. Ved at vælge de rette ord, den rette opbygning og de rigtige signaler til brug overfor kunderne, skaber du en segmenteret tekst – som kan være en vigtig kilde til mere salg.

Hvad betyder det at segmentere

Dine produkter i webshoppen, eller dine ydelser på hjemmesiden, har til formål at sælge til dem, der besøger din side. Her er det vigtigt at vide hvem din målgruppe først og fremmest er, og så skabe en tekst, der passer i rammerne til dem.

Hvordan skaber du så bedst en tekst, der passer til de ønskede segmenter – følg med her, og se hvordan du med enkle midler kan komme et skridt tættere på det – når du selv ønsker at skrive dine tekster.

Start med at finde din primære målgruppe, som du kan gøre ud fra flere kriterier – her kommer de mest oplagte:

  • Alder
  • Køn
  • Arbejdsrelateret
  • Fritidsrelateret
  • Følelser
  • Facts
  • Hvilke produkt/ydelser sælger du
  • Hvilke signaler ønsker du at sende i forhold til ydelsen/produktet

 

Dette er blot nogle af de punkter, du kan bruge til at segmentere din målgruppe med, så du kommer til at ramme helt plet med din tekst. Segmenteringen gør det ikke alene, selv om du  kan komme langt med den – det kan også være en ændring af enkelte ord i teksten, der kan give dig en stor forskel konverteringsmæssigt.

Mange af punkterne siger sig selv, når du først kommer i gang med at skrive, og ellers kan de virke som en opfrisker for dig, når du i fremtiden skal sælge dine produkter/ydelser.

Eksempler på segmentering af tekster

Har du en webshop, hvor du sælger ting til babyer, skal du finde ud af, hvem du henvender dig til, som din primære målgruppe. Det kan du gøre ved at bruge de forskellige ting, der er skrevet i punktform – og her kommer de igen, med et opfølgende spørgsmål til:

  • Alder – Hvad er alderen på dem produktet henvender sig til – her er det igen vigtigt at tænke primære målgruppe.
  • Køn – Er det kvinder eller mænd, er det piger eller drenge. Hvem bruger først og fremmest din webshop.
  • Arbejdsrelateret – Er det noget køberen skal bruge arbejdsrelateret, eller er det til at bruge, på andre tidspunkter.
  • Fritidsrelateret – Modsat arbejdsrelateret, er det noget som ikke skal bruges på arbejde, men på alle andre tidspunkter.
  • Følelser – Skal det sælges baseret på følelser, eller skal det sælges baseret på andre ting.
  • Facts – Er dit produkt meget faktuelt orienteret, er det vigtigt at køber får facts nu og her, på produktet.
  • Hvilke produkt/ydelser sælger du – Er du en webshop med produkter, eller er det ydelser så som rådgivning inden for forskellige brancher du giver.
  • Hvilke signaler ønsker du at sende med ydelsen/produktet – Hvad kan produktet, hvem vil købe det, og hvorfor vil de købe det.

 

Kan du svare på alle disse spørgsmål i forbindelse med webshop produkter, der er til en baby, så kan du også gøre det i de fleste andre henseender, og det gør, at du kan skrive tekster, som henvender sig til den rigtige målgruppe, og derfor også vil kunne resultere i bedre konverteringer.

Der er forskel på de ord du bruger

Når du segmenterer din tekst, vil du også opleve, at der er forskel på de ord, der skal bruges til den primære målgruppe. For nogle målgrupper kan det være vigtigt med en meget følelsesladet produkttekst, og for andre målgrupper, vil det være kolde facts om produktet, der er det vigtigste.

Igen kan du hurtigt finde frem til hvem det er, du har som primær målgruppe, når du vælger at bruge den ovenstående liste. Når du så også svarer på de enkelte spørgsmål, som er blevet stillet i forbindelse med listen, vil du være godt i gang.

Lad os tage et eksempel igen – og lad os da bare blive i babyverdenen, hvor du skal reklamere for ammeindlæg fra en bestemt producent. Går du listen igennem, finder du hurtigt svar på de fleste spørgsmål. Et eksempel – hvilket køn bruger ammeindlæg – det gør kvinder, hvilken alder er den primære målgruppe (her er Danmarks statistik velvalgt i flere tilfælde) ifølge Danmarks statistik er den gennemsnitlige alder for fødende kvinder 30.7 år.

Et spadestik dybere

Nu har du allerede 2 klare svar – dine produkttekster med ammeindlæg skal være til kvinder og den primære målgruppe af kvinder aldersmæssigt, er kvinder i slutningen af 20’erne, starten af 30’erne. Vil du grave dybere og finde ud af flere ting vedrørende kvinder i den alder i Danmark, er der igen mulighed for at bruge Danmarks Statistik, eller lave spørgeskemaer og få målgruppen til at udfylde dem.

Vælger du spørgeskemaet, vil du have mulighed for at lave nogle spørgsmål, der kan guide dig i skrivningen af produkttekster, og sågar også forbedre dine konverteringsmuligheder, fordi du får svarene direkte fra den ønskede målgruppe.

Eksempler på spørgsmål, der kan bruges i forbindelse med salg af ammeindlæg til målgruppen: Kvinder i slutningen af 20’erne – starten af 30’erne.

  • Hvilke ammeindlæg kender du?
  • Hvad er vigtigt, når du vælger ammeindlæg?
  • Hvad har du brug for at vide, når du vælger ammeindlæg
  • Hvor mange børn har du
  • Valgte du anderledes denne gang, i forhold til sidste gang du skulle vælge ammeindlæg

 

Med disse spørgsmål, finder du ud af endnu mere, og bruger du det rigtigt, vil du have mange muligheder for at lave bedre konvertering i din webshop. Når du gerne vil have udfyldt et spørgeskema – i denne forbindelse vedrørende ammeindlæg – vil det ofte være optimalt med en lodtrækning eller konkurrence, for at få flest mulige til at svare. Det behøves ikke altid være noget specielt – mindre kan også gøre det.

Du er nu godt i gang med at segmentere

Når du nu er kommet godt i gang med at segmentere og ramme din målgruppe, så er det vigtigt at du vælger de rigtige ord. Her kan den fornemmelse du har i maven ikke altid slå til – for næste skridt er at kende sin målgruppe, og det kan gøres på flere måder. Igen er det muligt at fremhæve eksemplet med ammeindlæg, hvor du kender gennemsnitsalderen på den fødende kvinde, der skal i gang med at amme.

Her er det muligt at finde debatsider og forums, hvor der kommer mange i målgruppen og se hvordan sproget er, og så skal du huske, at det er en produkttekst du laver, så sproget skal på mange måder også være sælgende, uden at det virker for plat. Har du lavet spørgeskemaet og fået svar på det, kan du også bruge nogle af svarene, som passer godt ind i det målgruppen gerne vil have.

De rigtige ord – negative og positive

Ord er til for at lege med dem, og når du skriver produkttekster, er det vigtigt at bruge positive associationer, som giver dig mulighed for at beskrive produktet på en måde, der sætter tanker i gang hos læseren på den rigtige måde, og du skal også formå, at få din potentielle kunde til at foretage en handling – på websprog ofte kaldet CTA – Call To Action (hvilket der kommer mere om senere).

De negative ord, er ord som ikke giver læseren vished om produktet, som ikke gør klart hvad produktet kan, og hvorfor produktet er som det er. Et ord som umiddelbart, er ikke godt at bruge i nogen sammenhænge, når det gælder produkttekster. Et eksempel kan være følgende:

Umiddelbart kan produktet bruge både inden- og udendørs (kan det eller kan det ikke? Vil læseren sidde tilbage og tænke)

Du kan bruge produktet både inden- og udendørs – for det har fået en overfladebehandling, som gør at det ikke skaller af. (her får kunden facts på bordet, og får at vide hvorfor det kan bruges både inden- og udendørs)

Ofte er det små detaljer, der kan være med til at give en bedre konvertering, og dine potentielle kunder kommer jo ind på din webshop, fordi de i første omgang har fundet den interessant, og så er det vigtigt at bevare den interesse – det gør du blandt andet ved at bruge de rigtige ord.

Call To Action – vigtigt at huske

CTA – Call To Action – er et andet meget vigtigt element, hvor du simpelthen opfordrer din potentielle kunde til at foretage en handling. Når den gode produkttekst er læst, er det vigtigt at din potentielle kunde ved hvad der så skal ske. Det kan blandt andet stå i slutningen af produktteksten eller som et særskilt afsnit.

Det kan også være en speciel knap, der er lavet til formålet. Her vil det ofte kunne betale sig at splitteste, og derved finde ud af hvilken af løsningerne, der konverterer bedst. Det kan være meget forskelligt fra webshop til webshop, og vil du gerne ligge i toppen konverteringsmæssigt, skal du i gang med at splitteste.

Eksempler på CTA

Få mere info
Vælg her
Bestil her
Tilføj i indkøbskurv
Gå til kassen
Bekræft her

Der findes mange flere måder at opfordre til handling på, nu har du en idé om hvad der kan skrives. Når du skal i gang med at finde ud af, hvilke CTA funktioner du skal have, er det igen vigtigt at kende til sin målgruppe, og vide hvad der fanger dem – for det vil klart give de bedste konverteringer.

Opsummering – segmenteret tekst

For dig, der gerne vil arbejde med segmenteret tekst, er der ingen hindring for at komme i gang, og dig der ikke vil – det er blot en dårlig undskyldning! Dit salg kan blive endnu bedre, når du har den rigtige tekst i forhold til din målgruppe. Teksten, der henvender sig til folk i alderen 20-25 år, skal ikke være den samme, som den tekst, der henvender sig til pensionisten – for sproget og ordene der bliver brugt, har forandret sig meget.

En lille opsummering, så du husker hvad der er vigtigt, og hvad du skal gøre, for at få den helt rigtige tekst i din webshop, eller på din hjemmeside, er på sin plads, så den kommer her.

  • Start med at finde din målgruppe – det kan du gøre  ved at finde ud af køn, alder, om det er arbejdsrelateret, følelser eller facts og flere andre ting. Et meget vigtigt punkt, du skal have styr på.
  • Gå gerne i dybden med det, og stil dig selv en række hv-spørgsmål i forbindelse med undersøgelsen af målgruppen.
  • Husk at bruge positive associationer, og ikke anvende negative ord. Negative ord kan forvirre din potentielle kunde, mere end de gavner.
  • Find ud af sprogbruget i din primære målgruppe og arbejd det ind i den ønskede tekst.
  • Vær konkret, spil på følelser og facts, der fanger din potentielle kunde
  • CTA er vigtigt – det får dine potentielle kunder til at foretage den ønskede interaktion på hjemmesiden. Meget enkelt, du får dem til at gøre det, du gerne vil have de skal gøre.

 

Arbejder du med disse ting, er du godt på vej til at få en stærk profil på din hjemmeside, og det vil skabe grobund for bedre konverteringer. For dig betyder det, at kunderne vil putte mere i indkøbskurven, og dit gennemsnitssalg bliver øget.

Brug tiden på det du er bedst til

Ønsker du ikke selv at bruge tiden på det ovenstående, og vil du gerne have en med stærk kendskab til salgsverdenen, til at udføre dine skriftlige projekter, så er du mere end velkommen til at kontakte undertegnede.

Mvh
Carsten Christensen
CRC Scriptor

Skriv en kommentar